Leveransvillkor
LEVERANS-INFORMATION
LEVERANSTID
Normal leveranstid är 3-14 arbetsdagar om produkten/produkterna finns i lager. Finns inte produkten/produkterna på lager, så underrättar vi dig om ny leveranstid via e-post eller telefon. Om du beställer flera varor med olika leveranstider så skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till lagret. Om leveranstiden mot förmodan blir fördröjd, så meddelar vi dig om detta snarast möjligt från det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.
Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.
FRAKTKOSTNADER
Frakt Beställningsvaror/möbler: Frakt tillkommer som köparen står för.
Kan hämtas i Motala
MOTTAGANDE AV ORDER
Vid mottagande av en vara så är det viktigt att kontrollera så att emballaget är intakt och att antalet kollin stämmer överens med fraktdokumenten. Syna av emballaget tillsammans med postombudet/speditör och notera eventuella skador. Om en vara skulle visa sig skadad i efterhand, så underlättar en notering reklamationshanteringen. Observera att du även kan riskera att bli utan ersättning om ingen notering har gjorts. Fraktskador skall anmälas till oss omgående för vidare dialog med speditör. Om din order inkluderar hemleverans till dörr, så är det viktigt att du är hemma vid mottagandet för att kunna utföra inspektionen ovan. Egna överenskommelser med speditör (exempelvis att lämna varan utan inspektion/signering), görs på egen risk.
SÅ FUNGERAR LEVERANSEN
Poståkeri: Används vid leverans av större och tyngre gods. Leverans sker till portdörr om du bor i lägenhet och till tomtgräns om du bor i villa (vid normal framkomlighet). Leverans sker helgfri vardag mellan kl 8-17, där lokala avvikelser kan förekomma. Inbärning ingår ej. Posten kontaktar alltid dig för att boka in en tid för utkörning. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall, då det styrs av DHL´s fasta rutter på din specifika ort.
Postombud: Paket som understiger 20 kg levereras till närmsta utlämningsställe som standard. För att underlätta aviseringen, ber vi dig vänligen att ange ditt mobilnummer för SMS-avisering. Observera att du måste hämta ditt paket inom 14 dagar från det att det anlänt. Hämtas inte paketet ut inom tidsspannet går leveransen i retur till oss, vilket innebär en avgift om 300 kr.
Spåra paket: För samtliga försändelser (undantaget brevförsändelser) blir du aviserad om leveransen, vilket möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit någon avisering inom en vecka efter att du fått din leveransbekräftelse via e-post, ber vi dig vänligen att kontakta oss för att undvika att undvika eventuell retur till avsändaren.
EJ UTHÄMTAD ORDER
I de fall ett brev, paket eller lastpall returneras till oss av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer vi att debitera beställaren en avgift.
För brev och paket uppgår avgiften till 300 kr inklusive moms och för lastpall/större paket uppgår avgiften till 750 kr inklusive moms. Avgiften tas ut för att täcka extrakostnader, såsom returfrakt och returadministration. Beloppet debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till vårt lager.
Paket som ska hämtas i Motala hämtas inom 1 vecka!
RETUR
Returer ska alltid först informeras till francodesign@telia.com där vi avgör nästa steg.
En skadad produkt ska dokumenteras med bild som skickas till oss i meddelandet om ev retur.
Ångrar man en produkt så står kund själv för returkostnaden, produkten/paketet ska emballeras som det mottogs och kund ansvarar för att det kommer tillbaka i helt och fint skick. (Vid trasiga produkter vid retur tillkommer en avgift på skadade varor)
Retur Adress:
Franco Design
Eldrörsgatan 11
591 51 Motala